Hvor lang tid tager det at skabe en vane?

Hvor lang tid tager det at skabe en vane?

Igennem årene har man forsket en del i, hvor lang tid det egentlig tager at skabe en ny vane. Det kan være du ønsker at motionere mere, spise sundere eller omlægge nogle dårlige arbejdsvaner f.eks. at skærpe dit fokus eller få en effektivere prioritering.

Spørgsmålet er, hvor ofte skal en ny vane gentages, før det ikke længere kræver en overmenneskelig selvkontrol at fastholde den. Selvfølgelig afhænger det af typen af vane, og hvor målbevidst du er med at ville nå dit mål. Men er der måske en generel målestok eller formel for, hvor lang tid det tager før nye vaner bliver automatiske vaner?

Søger man på Google, får man et tal på mellem 21 og 28 dage. Faktisk er der slet ingen evidens for dette tal overhovedet. Myten om de 21 dage kommer fra en bog skrevet af plastikkirurg i 1960. Han noterede sig, at mennesker der får en legemsdel amputeret, i gennemsnit tager 21 dage om at tilpasse sig til denne livsændring.

Den livssituation vil jo heldigvis for de fleste ikke være særlig relevant!

Men – der er faktisk noget psykologisk forskning fra University College London fra 2008. Her rekrutterede man 96 mennesker som var interesseret i at få en ny vane, som f.eks. spise et stykke frugt til frokosten eller løbe 15 minutter hver dag. Deltagerne blev så hver dag spurgt, hvor automatisk deres nye selvvalgte vane føltes. Spørgsmålet inkluderede elementer som f.eks. er det ”hårdt ikke at gøre det”, eller kunne det gøres ”uden at tænke”.

Da man evaluerede de forskellige vaner, viste det sig, at der var en relativ stor lighed mellem deltagerne for, hvornår daglig praksis blev til automatisk vane.

Gennemsnittet var 66 dage.

På det tidspunkt var en ny vane skabt.

Yderpunkterne i undersøgelsen var 18 og 256 dage. F.eks. er det at drikke et glas vand om dagen lettere end 50 maverulninger hver dag. Det kræver ligesom mindre viljestyrke!

Forskerne konkluderede også

  • at hvis du misser en dag, reducerer det ikke din chance for at skabe en ny vane
  • at en mindre gruppe tog længere tid – måske findes der vane resistente mennesker
  • at nogle typer af nye vaner vil tage længere tid at etablere

Dét analysen dog siger lidt om er, at ønsker vi at ændre eller skabe nye vaner som f.eks. at drikke et glas vand hver dag eller gå 10 minutter, så tager det omkring 2 måneders daglig gentagelse før det reelt bliver en ny vane.

Værd at bemærke er, at specielt den første periode (10-20 dage) giver mest af effekten – resten er viljen til at blive ved…

Ovenstående er jo ikke nødvendigvis den eneste sandhed. Der findes utalige undersøgelser, masser af bøger og mennesker om emnet.

Faktum er dog, at ingen faktisk 100% ved, hvor lang tid det tager at skabe en ny vane.

Det vi ved er, at vaner er kraftfulde – både når det er positivt og negativt.

Det er min erfaring, at en beslutning om at ville ændre vaner forudsætter 2 væsentlige elementer

  • Vilje
  • Behov

Har du det, så kommer du langt.

God fornøjelse.

Skriv en kommentar

Indtast din kommentar (Skal udfyldes!)

Du kan bruge følgende HTML-tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Indtast dit navn (Skal udfyldes!)
Indtast din e-mail (Skal udfyldes!)