Perspektiv; din evne til at se fremtidens muligheder og konsekvenser afgør virksomhedens vækst

Perspektiv; din evne til at se fremtidens muligheder og konsekvenser afgør virksomhedens vækst

Måske er der noget, som forhindrer din virksomhed i at vokse?
Forhindrer dig i at skabe ny efterspørgsel efter dit produkt eller din serviceydelse?
Hvad forhindrer dig egentlig i, at skille dig ud fra mængden?

Ofte er det dit perspektiv.

Lad os prøve at zoome ind på forskellen mellem at tænke og planlægge ud fra et mere traditionelt perspektiv kontra den måde, man arbejder på som beskrevet i ”Blue Ocean Strategy”; et perspektiv hvor det handler om at kunne se nye muligheder, og agere ud fra dette.

Tager du branchens betingelser for givet, eller former du dem til din fordel?

Det traditionelle perspektiv
Når der skal udvikles en strategi, begynder man med at analysere markedsmiljøet:
Vokser eller krymper branchen?
Hvad er efterspørgslen?
Råvarepriserne?
Beskæftigelsessituationen?
…og så videre.

Mange lægger deres strategier på basis af sådanne vurderinger. Tænk efter et øjeblik; gør du?

Tankegangen hos den traditionelt tænkende er, at struktur former strategien

”Blue Ocean Strategy”; det utraditionelle perspektiv
Arbejder man med tankegangen bag ”Blue Ocean”, er der fire elementer, der adskiller sig fra den mere traditionelle tankegang. Det handler om antagelser, du gør dig om branchens struktur, konkurrence, kunder og værdi og omkostninger:
1. hvilke spørgsmål du stiller dig selv
2. hvordan du ser markedet
3. hvad du ikke ser
4. din evne til at se en fremtidig udvikling der er sandsynlig og mulig

Når man ser tingene i dette perspektiv i en situation, hvor man f.eks står overfor intens konkurrence, faldende efterspørgsel og stigende omkostninger, så tager man som udgangspunkt ikke de givne brancheforhold i betragtning, når man skal planlægge fremadrettet.

Man anerkender, at de givne brancheforhold kun eksisterer på baggrund af de virksomheder, som skabte dem. Fremadrettet gør det ikke branchens grænser fastlåste, men er kun et udtryk for tidligere markedspræmisser.

Bruger man ”Blue Ocean” som mindset, lader man ikke strukturen i branchen forme strategien. Ligesom de enkelte virksomheder tidligere skabte de eksisterende brancheforhold, kan de også forme forholdene og skabe nye. Det gyldne spørgsmål er ”hvad nu hvis…”

Eksempler på firmaer, hvor man har tænkt på denne måde er Apple, Airbnb, Uber, Starbucks, Nintendo Wii, CNN, Novo Nordisk osv.

Det er firmaer, hvor man véd, der er taget modige beslutninger i strategirummet!

Husk; de bedste resultater kommer ikke tilfældigt.

Skriv en kommentar

Indtast din kommentar (Skal udfyldes!)

Du kan bruge følgende HTML-tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Indtast dit navn (Skal udfyldes!)
Indtast din e-mail (Skal udfyldes!)